daryaa daryaa .

daryaa

بهانه جديد بانك‌ها براي نپرداختن وام ازدواج

ايسنا : وام ازدواج يكي از وام‌هاي پرتقاضاي بانكي است اما سنگ‌اندازي‌هاي برخي بانك‌ها براي متقاضيان، دريافت اين وام را زمانبر و طاقت‌فرسا مي‌كند كه در سال گذشته فقط ۶۶ درصد از متقاضيان وام ازدواج گرفتند و ۳۴ درصد از اين افراد موفق به دريافت اين تسهيلات نشدند. از سوي ديگر، از ابتداي سال جاري تا آذرماه ۷۰۰ هزار فقره تسهيلات ازدواج، معادل ۶۰ هزار ميليارد تومان توسط شبكه بانكي پرداخت شده است.

بهانه جديد بانك‌ها براي نپرداختن وام ازدواج

در حاليكه بانك مركزي به تازگي در نامه‌اي به بانك‌ها نسبت به بررسي و اعطاي وام ازدواج در چارچوب اخذ وثايق وفق قانون مربوطه تاكيد كرده و خواستار تسريع در اين امر شد، برخي بانك‌ها بهانه جديدي براي نپرداختن اين وام پيدا كرده‌اند و زوج‌هايي كه ازدواج دوم آن‌هاست را به اين بهانه كه ازدواج اولي‌ها در اولويت پرداخت هستند، معطل مي‌كنند.

مقالات بيشتر:سالن عقد شيك

وام ازدواج يكي از وام‌هاي پرتقاضاي بانكي است اما سنگ‌اندازي‌هاي برخي بانك‌ها براي متقاضيان، دريافت اين وام را زمانبر و طاقت‌فرسا مي‌كند كه در سال گذشته فقط ۶۶ درصد از متقاضيان وام ازدواج گرفتند و ۳۴ درصد از اين افراد موفق به دريافت اين تسهيلات نشدند. از سوي ديگر، از ابتداي سال جاري تا آذرماه ۷۰۰ هزار فقره تسهيلات ازدواج، معادل ۶۰ هزار ميليارد تومان توسط شبكه بانكي پرداخت شده است.

سخت‌گيري‌هاي بانك‌ها در راستاي پرداخت وام ازدواج از تعداد ضامن‌ها گرفته تا رسمي بودن آن‌ها، سهولت دريافت اين وام را  غيرممكن كرده است كه در پي تشديد سخت‌گيري بانك‌ها، بانك مركزي در نامه‌اي به بانك‌ها بر بررسي و اعطاي تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج در چارچوب اخذ وثايق وفق قانون مربوطه تاكيد كرد و خواستار تسريع در اين امر شد.‌‌‌

اما اخيرا يكي از متقاضيان وام ازدواج به ايسنا اعلام كرده كه چندين ماه است توسط بانك‌ها براي پرداخت وام ازدواج به دليل ازدواج دوم اين فرد معطل شده است.

طبق گفته وي، بانك اعلام كرده كه اولويت پرداخت وام ازدواج با ازدواج اولي‌هاست و فعلا نمي‌تواند براي اين اشخاص پرداختي داشته باشد و بايد صبر كنند تا وام ازدواج اولي‌ها پرداخت شود كه نوبت به آنها برسد.

اين در حالي است كه هر فردي فقط يكبار مي‌تواند از تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده كند و ازدواج اول يا دوم تاثيري در اين موضوع ندارد و قرار نبوده كه متقاضيان به اين بهانه معطل شوند. اما اينطور كه شواهد نشان مي‌دهد، برخي از بانك‌ها بهانه جديدي براي نپرداختن وام ازدواج پيدا كرده‌اند و بخشنامه‌ها و نامه‌هاي ارسالي مبني بر تسريع در پرداخت اين وام كارساز نبوده است.

مقالات ديگر:محضر عقد شيك

منبع :دنياي اقتصاد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۰:۲۸ توسط:daryaa موضوع:

۲۸۰ فقره تسهيلات قرض الحسنه ازدواج در بانك توسعه صادرات

بانك توسعه صادرات ايران در هشت ماه اول سال جاري ۲۸۰ فقره تسهيلات براي قرض الحسنه ازدواج اختصاص داد.

مقالات بيشتر:دفتر عقد صادقيه

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومي بانك توسعه صادرات، مجموع مبلغ تسهيلات اعطايي به زوج هاي جوان بالغ بر ۲۲۱ميليارد ريال است كه در دوره زماني ۱۴۰۰/۱/۱ لغايت ۱۴۰۰/۸/۳۰ پرداخت شده است.

طبق تفاهم نامه منعقده بين بانك توسعه صادرات ايران و بانك قرض الحسنه رسالت، بانك مذكور به نيابت از بانك توسعه صادرات اقدام به پرداخت اين تسهيلات مي نمايد.

مقالات ديگر:بهترين وكيل غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۳۰:۲۲ توسط:daryaa موضوع:

بدترين فرد براي ازدواج كيست؟!

پارسينه: بيشتر روانشناسان خانواده معتقدند نامناسب ترين افراد براي ازدواج كساني هستند كه مبتلا به اختلال شخصيت هستند.

كسي كه مبتلا به اختلال شخصيت است در زندگي فردي خود و با تمام روابط بين فردي خود مشكل دارد ولي معتقد است كه او سالم است و ديگران مشكل دارند. ارتباط برقرار كردن با اين افراد كار سختي است و نياز به درمان فردي دارند.

مقالات بيشتر:دفتر ازدواج بلوارفردوس 

تشخيص انواع اختلال شخصيت (بد گمان، نمايشي، دوري گزين، وابسته و ... تنها توسط روانشناس متخصص و يا با اجراي آزمون هاي رواني خاص امكان پذير است).

فرد روان رنجور مي كوشد گذشته را در آينده بيابد و به اين ترتيب اكنون را از دست مي دهد و نابود مي كند.

كسي كه زندگي نمي كند بيشتر از همه از مرگ مي هراسد. اگر مي خواهيد چگونه زيستن را بياموزيد در مورد مرگ بينديشيد.

پس زمينه سياه و تيره مرگ، رنگ هاي لطيف زندگي را با همه خلوصشان آشكار مي كند و به چشم مي آورد.

همانطور كه گفتيم ارتباط برقرار كردن با اين افراد كار سختي است و نياز به درمان فردي دارند. براي مثال، كسي كه اختلال شخصيت خود شيفته دارد:

فكر مي كند آدم بسيار مهم و بي نظيري است

تحمل انتقاد را ندارد

هميشه خود را محق مي داند

توانايي همدلي با ديگران ندارد

حسود و متكبر است

نيازهاي خودش برايش مهم است

ديگران را استثمار مي كند .

اين افراد اغلب اوقات با يك فرد بسيار وابسته ازدواج مي كند

منبع : كتاب درماني اگزيستانسيال

مقالات ديگر:وكيل پايه يك دادگستري تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۴۵:۲۵ توسط:daryaa موضوع:

وام ازدواج غيرحضوري شد!

بخش زيادي از فرآيند پرداخت وام ازدواج در بانك ملت غيرحضوري شده است.

به گزارش گروه اقتصادي خبرگزاري دانشجو، بخش زيادي از فرآيند پرداخت وام ازدواج در بانك ملت غيرحضوري شده است.

مقالات بيشتر:سالن عقد جنت آباد

در ۱۰۰ روز ابتداي فعاليت دولت سيزدهم ۲۰۶۲ فقره تسهيلات ازدواج در بانك ملت از طريق فرابانك ملت انجام شده كه وام گيرنده را از مراجعات مكرر به شعبه، چاپ و ارايه مدارك و مستندات بي نياز مي‌كند.

افراد حائز شرايط پس از ثبت نام در سامانه بانك مركزي، در صورتي كه بانك عامل آن‌ها ملت باشد، مي‌توانند از طريق فرابانك ملت مراحل بعدي مانند ارايه درخواست، ارسال مدارك وام گيرنده و ضامن‌ها و ... را انجام دهند

مقالات ديگر:وكيل خانوداه در اروميه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۶:۱۵ توسط:daryaa موضوع:

رشد ۸۳ درصدي پرداخت وام ازدواج در بانك صادرات ايران

وام قرض‌الحسنه ازدواج و تهيه جهيزيه پرداخت شده توسط بانك صادرات ايران در هشت ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸۳ درصد افزايش يافت.

به گزارش روابط‌عمومي بانك صادرات ايران، پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج و تهيه جهيزيه در اين بانك همچنان به عنوان يكي از مسئوليت‌هاي اجتماعي براي حمايت از تشكيل خانواده با جديت مورد توجه قرار دارد؛ به طوري كه در ۸ ماهه اول سال جاري ۹۸ هزار و ۶۸۹ فقره وام ازدواج به ارزش ۸۴ هزار و ۸۲۳ ميليارد ريال توسط اين بانك به متقاضيان پرداخت شده و  از نظر ارزشي از رشد ۸۳ درصدي برخوردار بوده است.

مقالات بيشتر:دفتر ازدواج شيك

بنا به اين گزارش بانك صادرات ايران در اين مدت، ۹۸ هزار و ۶۸۹ فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج و تهيه جهيزيه به عروس و دامادها پرداخت كرد كه نسبت به هشت ماه ابتداي سال گذشته، ۱۱ درصد افزايش داشت.

پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج و تهيه جهيزيه در بانك صادرات ايران در سال‌هاي اخير با جديت دنبال مي‌شود؛  به نحوي كه اين بانك از ابتداي سال ۱۳۹۵ تاكنون بيش از ۲۴۳ هزار ميليارد ريال وام قرض‌الحسنه ازدواج و تهيه جهيزيه پرداخته و تشكيل خانواده را براي ۷۳۴ هزار نفر تسهيل كرده است.

گفتني است بانك صادرات ايران در كنار پرداخت تسهيلات حمايتي قرض‌الحسنه در قالب وام‌هاي ضروري، بهسازي و نوسازي مسكن روستايي، وام مسكن اقشار ويژه، آزادي زندانيان نيازمند، مشاغل خانگي به معرفي‌شدگان كميته امداد و بهزيستي، حمايت از كسب و كارهاي آسيب‌ديده از كرونا، وام وديعه مسكن و حمايت از بنگاه‌هاي كوچك و متوسط ، در سال گذشته ۸۸ هزار و ۶۸۹ فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج و تهيه جهيزيه به ارزش بالغ بر ۴۶ هزار و ۳۱۳ ميليارد ريال به متقاضيان پرداخت كرد.

مقالات ديگر:آموزشگاه تار غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۰:۰۰ توسط:daryaa موضوع:

سقف تسهيلات مسكن روستايي به ۲۰۰ ميليون تومان افزايش مي يابد

رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي گفت: بزودي در شوراي عالي مسكن سقف پرداخت تسهيلات مسكن روستايي به ۲۰۰ ميليون تومان افزايش مي‎يابد.

به گزارش ديارجنوب، اكبر نيكزاد روز دوشنبه در آيين تكريم و معارفه مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان بوشهر افزود: كارمزد اين تسهيلات پنج درصد با دوره بازپرداخت ۲۰ ساله است و با هدف تسهيل در پرداخت اين نوع تسهيلات ضمانت آن نيز سفته زنجيره‌‎اي سه نفره تعيين شده است.

وي اضافه كرد: با توجه به قرار داشتن كشور روي كمربند زلزله براساس برنامه‎ريزي صورت گرفته تا پايان سال ۱۴۱۰ همه خانه‏‌هاي روستايي مقاوم‎سازي مي‏‌شوند و در اين برنامه مقرر شده تا سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار واحد مسكن روستايي در كشور نوسازي شوند.

نيكزاد عنوان كرد: تدارك چنين طرح ارزشمندي توسط مسئولان كشور در راستاي تسهيل در امر نوسازي مسكن روستايي است كه با اين شرايط سنگ‌اندازي برخي از بانك‌‎ها در پرداخت تسهيلات مصوب معني و مفهومي ندارد.

مقالات بيشتر:محضر عقد غرب تهران

رئيس بنياد مسكن كشور ادامه داد: زلزله در جاي جاي كشور امكان وقوع دارد و چنانچه يك نفر هم در زلزله‌‏اي كشته شود زياد است از اين رو بايد همگان براي سرعت‌بخشي در روند نوسازي واحدهاي مسكوني روستائيان تلاش كنند.

وي عنوان كرد: كار در حوزه بنياد مسكن بسيار ارزشمند و در عين حال بسيار سخت است زيرا بايد خودش بودجه جاري را تامين و با عمل به اساسنامه واحدهاي مسكوني روستائيان را بسازد.

نيكزاد در بخش ديگري اظهار كرد: كسب هرگونه فرصت مديريتي يك غنيمت براي خدمت به مردم است كه مدير جديد بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان بوشهر بايد آن را غنيمت بشمارد.

مديركل جديد بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان بوشهر گفت: اميدوارم در اين فرصت خدمتي صادقانه و تلاش كارآمد براي پيشبرد اهداف بنياد و خدمت به مردم با محروميت زدايي از روستا و توليد مسكن داشته باشم.

عليرضا مقدم افزود: امروز تاكيد زيادي بر مديريت جهادي است اما بنياد مسكن از همان ابتدا با نفس قدسي امام راحل ساختاري جهادي داشته تا بتواند در خدمت رساني به مردم نهايت نقش آفريني داشته باشد.

مدير كل سابق بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان بوشهر نيز گفت: در اين هفت شرايط سختي در اين مجموعه داشتيم چراكه ۲ سال و چهار ماه دوران خدمتي با سرپرستي و يك معاونت گذشت با اين وجود خللي در خدمت به روستاييان رخ نداد.

حميد حيدري بريدي افزود: در سال ۹۳ خدمت جديدي در حوزه بنياد مسكن آغاز شد به طوري كه در يك سال اقدام بهساخت ۷۸ زمين چمن مصنوعي در سطح روستاها شد.

وي عنوان كرد: توقع مسئولان استان بوشهر نيز از بنياد مسكن بسيار بالا بود و در سال دوم با پاي كار آمدن كاركنان همه روستاهاي بالاي ۵۰۰ خانوار استان بوشهر از زمين فوتبال چمن مصنوعي برخوردار شدند و در سال سوم نيز نسبت به احداث بوستان اميد در روستاها اقدام شد.

حيدري بريدي افزود: در ابتداي كار سرانه فضاي سبز روستاهاي استان بوشهر ۶۹ هزار و ۶۰۰ مترمربع بود كه اكنون به ۶۰۹ هزار مترمربع رسيده است.

وي عنوان كرد: در كنار اين پروژه‌‏ها همچنين نسبت به احداث ۲۰۰ زمين واليبال در روستاهاي استان بوشهر اقدام شد.

در اين آيين با تجليل از حميد حيدري بريدي، عليرضا مقدم به عنوان مديركل جديد بنياد مسكن استان بوشهر معرفي شد./ ايرنا

مقالات ديگر:آموزشگاه موسيقي غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۸:۳۴ توسط:daryaa موضوع:

روند صعودي وام ازدواج در بانك ملي ايران

 

نقدينه در هفت ماه ابتداي سال جاري بيش از 138 هزار ميليارد ريال تسهيلات توسط بانك ملي ايران به متقاضيان پرداخت شده است.

 به گزارش پايگاه خبري نقدينه ، ارزيابي آمار وام ازدواج بانك ملي ايران طي پنج سال اخير نشان مي دهد، روند اعطاي اين تسهيلات در اين بانك همواره صعودي بوده است.

مقالات بيشتر:دفتر عقد مرزداران

بانك ملي ايران از ابتداي سال جاري تا پايان مهرماه بالغ بر 158 هزار و 352 فقره تسهيلات به ارزش ريالي 138 هزار و 380 ميليارد و 266 ميليون ريال وام ازدواج پرداخت كرده است.

مقالات بيشتر:برگزاري مراسم ختم


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۲:۱۲ توسط:daryaa موضوع:

طرح جواني جمعيت معضل ازدواج و فرزندآوري را حل مي‌كند؟

كارشناسان مي‌گويند وضعيت جمعيت كشور در چند سال گذشته كاهشي بوده و در ۴ سال اخير ميزان زاد و ولد در كشور حدود ۲۵ درصد كاهش داشته است. آن‌ها مي‌گويند اجراي طرح «جواني جمعيت» ازدواج، فرزندآوري و درمان ناباروري را تسهيل مي‌كند.

خبرگزاري ميزان _ روزنامه وطن امروز نوشت: بر اساس تازه‌ترين گزارش مركز آمار، نرخ شاخص باروري در كشور از ۱/۲ در سال ۹۶ به ۷/۱ در سال ۹۹ رسيده، يعني حدود ۱۹ درصد كاهش يافته است؛ كاهشي كه زنگ خطر پيري كشور در آينده‌اي نه‌چندان دور را به صدا درآورده است.

موضوع توجه به افزايش نرخ رشد جمعيت كشور در پي كاهش ميزان فرزندآوري همچنان مورد تاكيد مقام معظم رهبري و كارشناسان است، چرا كه كم‌توجهي به اين مساله تبعات منفي اجتماعي، فرهنگي و امنيتي زيادي به دنبال دارد. طبق گزارش‌هاي موجود، ميانگين فرزندآوري خانوار‌ها در دهه‌هاي ۵۰ و ۶۰ بين ۵ تا ۷ نفر بوده است، اما طي ۳ دهه اخير اين رقم روند كاهشي پيموده، تا جايي كه در سال‌هاي پاياني دهه ۹۰ ميزان نرخ باروري در كشور بشدت كاهش يافته است به طوري كه آمار‌ها از كاهش ۱۹ درصدي نرخ باروري در كشور در يك فاصله زماني ۳ ساله يعني از سال ۹۶ تا ۹۹ حكايت دارد. ضرورت توجه به افزايش نرخ رشد جمعيت كشور تا جايي است كه مجلس شوراي اسلامي تلاش زيادي براي تصويب طرح جواني جمعيت كشور كرده است. اين طرح كه مشوق‌ها و حمايت‌هاي لازم را براي فرزندآوري، تسهيل ازدواج، درمان ناباروري و... در نظر گرفته است توسط مجلس شوراي اسلامي تصويب شده و هم‌اكنون منتظر تاييد نهايي از سوي شوراي نگهبان براي ابلاغ به دستگاه‌هاي اجرايي است. طي يكي، دو دهه اخير مسائلي، چون هزينه‌هاي بالاي باروري و زايمان و درمان ناباروري در كنار فقدان پوشش بيمه‌اي همراه با هزينه‌هاي معيشت خانوار‌ها و فشار‌هاي اقتصادي مانع از تسهيل فرزندآوري شده است. چنين موانعي باعث شده است تا به‌رغم تمايل و نگرش مثبت مردم به داشتن فرزند، ميزان ولادت‌ها در ساليان اخير با كاهش ۲۰ درصدي مواجه شود و رشد جمعيت به كمترين ميزان خود در يك قرن اخير برسد. از طرفي طبق برآورد‌هاي موجود در صورت تداوم روند فعلي نرخ رشد جمعيت كشور، بي‌ترديد تا ۲۰ سال آينده ايران جزو پيرترين كشور‌هاي جهان مي‌شود.

مقالات بيشتر: دفتر ازدواج ستارخان

در اين باره عضو كميسيون مشترك طرح جواني جمعيت مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح جواني جمعيت و تعالي خانواده با تلاش مجلس و دولت در آستانه تاييد نهايي از سوي شوراي نگهبان است تا پس از تاييد براي اجرا به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ شود. تسهيل امور ازدواج و فرزندآوري و درمان ناباروري در كنار حمايت‌هاي ويژه از كساني كه صاحب فرزند مي‌شوند از پارامتر‌هاي اين طرح است.

بهروز محبي نجم‌آبادي با بيان اينكه اجراي بند بند طرح جواني جمعيت با هدف جوان شدن جمعيت كشور لازم و ضروري به نظر مي‌رسد، اما كافي نيست، گفت: با توجه به حساسيت موضوع، مشوق‌هاي حمايتي براي فرزندآوري و تسهيل امور ازدواج و... در اين طرح ناكافي است؛ بنابراين ترسيم نقشه راه افزايش جمعيت كشور نيازمند چشم‌انداز درست با جريان‌سازي مباحث علمي، فرهنگي و اجتماعي است تا بتوان زمينه رشد جمعيت كشور را فراهم آورد؛ بنابراين بايد فضايي مناسب مهيا شود تا با احساس خطر مسؤولان نسبت به پيري جمعيت كشور، اقدامات لازم در راستاي زمينه‌سازي تسهيل ازدواج جوانان و تلاش براي رفع موانع سد راه فرزندآوري بخوبي انجام شود تا كشور با بحران پيري در آينده مواجه نشود. وي افزود: طرح جواني جمعيت كشور در كميسيون مشترك طرح جواني جمعيت مجلس مورد موشكافي دقيق قرار گرفته است و چندي پيش به شوراي نگهبان ارائه شد، اما شوراي نگهبان اعلام كرد ابهاماتي دارد كه به مجلس برگشت داده شد، بنابراين طرح مذكور در اين كميسيون رفع ابهام شد و دوباره به شوراي نگهبان رفت كه شوراي نگهبان هم‌اكنون در حال تاييد نهايي اين طرح است تا خيلي سريع اين طرح شكل اجرايي به خود گيرد. وي افزود: بحث تامين بودجه و پوشش هزينه‌هاي ناباوري در كنار تشويق جوانان به ازدواج و فرزندآوري در اين طرح آمده و مورد موافقت مجلس و دولت نيز قرار گرفته است. اميدواريم پارامتر‌هاي متعددي كه در طرح براي تشويق ازدواج و فرزندآوري ديده شده تاثير مناسب خود را در ازدواج جوانان و فرزندآوري داشته باشد؛ تمام مسائل مربوط به حوزه فرزندآوري و جمعيت در اين طرح دنبال مي‌شود.

ضرورت جوان سازي جمعيت علاوه بر مجلس مورد تأكيد دولت نيز هست طوري كه وزير بهداشت و درمان نيز اعلام كرده است جمعيت سالمندان ايران تا چند سال ديگر به ۳۰ درصد مي‌رسد. بهرام عين‌اللهي اخيرا در جلسه توديع و معارفه رؤساي كل سازمان نظام پزشكي گفت: بحث كاهش جمعيت كه امروز يك تهديد بسيار بزرگ براي نظام است، بسيار مهم است. امروز نزديك به ۱۲ درصد مردم مسن هستند و تا چند سال آينده اين ميزان به ۳۰ درصد خواهد رسيد. ان‌شاءالله همگي بتوانيم به حركت انقلابي‌اي كه مجلس شروع كرده، كمك كنيم.

پنجره جمعيتي تا ۱۴۲۰ بسته مي‌شود

همچنين محمد ميرزايي، رئيس انجمن جمعيت‌شناسي ايران در اين باره گفته است: «كاهش ميزان باروري يك چالش جدي براي كشور محسوب مي‌شود. باروري بايد به بالاي سطح جانشيني برسد، اما ازدواج الزاماتي دارد. در حال حاضر بسياري از افراد شرايط ازدواج از جمله شغل و مسكن را ندارند؛ بنابراين تمايلي هم به ازدواج ندارند».

آنطور كه ميرزايي گفته است تا سال ۱۴۲۰ پنجره جمعيتي بسته مي‌شود و ما قدر اين فرصت را بخوبي ندانسته‌ايم. اين موضوع زنگ خطري است كه به صدا درآمده و تبعات زيادي همچون مشكلات اقتصادي و فرهنگي را در آينده در پي دارد. طبق آخرين گزارش‌ها استان‌هاي گيلان، مازندران، تهران، البرز و سمنان ميزان باروري بسيار پاييني دارند. اين در حالي است كه بار‌ها كارشناسان جمعيت‌شناسي درباره وضعيت هرم سني جمعيت ايران گفته‌اند اكنون در پنجره جمعيتي هستيم و آنطور كه بايد از اين فرصت استفاده نكرده‌ايم.

محمدرضا عباسي، جامعه‌شناس نيز درباره سالخوردگي جمعيت در كشور مي‌گويد: وارد فاز اول سالخوردگي جمعيت شده‌ايم و تا چند سال آينده جزو كشور‌هاي سالخورده دنيا خواهيم بود، طي چند سال آينده نيروي كار در ايران بشدت كاهش مي‌يابد و در اين شرايط بايد بهره‌وري نيروي كار تا ۸۰ درصد افزايش يابد، اما با توجه به وضعيت اقتصادي و اجتماعي‌اي كه در كشور داريم بعيد است بتوانيم به اين بهره‌وري برسيم، فرصت جبران پيري جمعيت در كشور ما بسيار كم است.

وي ادامه مي‌دهد: كاهش جمعيت يك بحث جهاني است و بر اساس بررسي‌هاي انجام شده عوامل مستقيم و غيرمستقيم بر كاهش باروري اثرگذار است. در اين زمينه چند مانع جدي وجود دارد از جمله بالا رفتن سن ازدواج، فراهم نبودن امكانات اقتصادي و معيشتي، ادامه تحصيل، كاهش درآمدها، سياست‌هاي جمعيتي نادرست، افزايش ناباروري زوج‌ها و هزاران علت ديگر كه در نهايت كاهش جمعيت را به دنبال دارد.

اين جامعه‌شناس خاطرنشان مي‌كند: بيش از ۳ ميليون زوج نابارور در كشور داريم كه هزينه‌هاي درماني آن‌ها بسيار بالاست. وي با بيان اينكه در كشور نه‌تن‌ها با كاهش جمعيت مواجهيم كه با پيري جمعيت نيز روبه‌رو هستيم، مي‌گويد: مساله تهديد كاهش جمعيت براي كشور‌هاي در حال توسعه بيشتر از كشور‌هاي توسعه يافته است، پس بايد درباره كاهش و پيري جمعيت حساسيت زيادي داشته باشيم تا بتوانيم طي چند سال آينده با تغيير سياست‌هاي جمعيتي و برنامه‌ريزي‌هاي مؤثر و كارآمد از اين بحران عبور كنيم.

 

***

كاهش ۲۵ درصدي زاد و ولد طي ۴ سال گذشته

در ۴ سال اخير ميزان زاد و ولد در كشور ۲۵ درصد كاهش يافته است؛ اين را فرزانه‌سادات فرود، رئيس گروه سلامت خانواده و جمعيت معاونت بهداشتي استان اصفهان مطرح كرده است. وي درباره كاهش جمعيت و چالش‌هايي كه در اين زمينه وجود دارد، مي‌گويد: وضعيت جمعيت كشور در چند سال گذشته كاهشي بوده و در ۴ سال اخير ميزان زاد و ولد در كشور حدود ۲۵ درصد كاهش داشته است.

وي با اشاره به رسيدن نرخ رشد جمعيت كشور براي نخستين بار در تاريخ ايران به زير يك درصد خاطرنشان مي‌كند: افزايش زوجين نابارور، افزايش سن ازدواج، افزايش ميزان طلاق، كاهش ۴۰ درصدي ازدواج‌ها، كاهش ۲۵ درصدي زاد و ولد در ۴ سال اخير و وقوع ۱۷ درصد مواليد كشور در زنان بالاي ۳۵ سال طي سال‌هاي اخير از دلايل كاهش نرخ رشد جمعيت كشور است و از چالش‌هاي جمعيتي به شمار مي‌رود كه بايد با آن مقابله شود.

وي مي‌گويد: ۱۷ درصد مواليد كشور در زنان بالاي ۳۵ سال در سال‌هاي اخير رخ داده و اين در حالي است كه اوج سنين باروري در كشور ما و بر اساس آمار‌هاي رسمي مركز آمار ايران در سنين ۲۰ تا ۳۵ سالگي بانوان است، هر چند حدود ۱۷ درصد مواليد كشور در خانم‌هاي بالاي ۳۵ سال است، اما به هر حال اوج باروري خانم‌هاي كشور و بيشترين ميزان فرزندآوري در سنين ۲۰ تا ۳۵ سالگي بانوان كشور است.

فرود با اشاره به وجود ۲۳ ميليون زن ايراني در سن باروري خاطرنشان مي‌كند: ميزان باروري به ازاي تعداد خانم‌ها نزديك يك چهارم كاهش پيدا كرده كه اين موضوع بسيار نگران‌كننده است، بويژه كه ما از سطح جايگزيني هم پايين‌تر هستيم. به طور كلي بايد به ازاي هر خانم در سن باروري حداقل ۱/۲ كودك متولد شود كه جمعيت جايگزين شود. اين عدد به ازاي خانم‌هاي متأهل حدود ۳ فرزند است كه در حال حاضر اين وضعيت را نداريم و چنانكه گفته شد، مادران ايراني در حال حاضر حدود ۲ فرزند دارند.

مقالات ديگر:تشريفات مجالس غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۰۰:۴۲ توسط:daryaa موضوع:

كاهش ۳۶ درصدي ازدواج در ۱۰ سال گذشته/ طلاق ۲۸ درصد افزايش يافت

ايسنا: گزارش‌هاي رسمي از روند افزايشي طلاق و كاهش ازدواج در ۱۰ سال گذشته حكايت دارد.

مركز آمار ايران طي گزارشي تفصيلي به بررسي وضعيت شاخص‌هاي كلان اقتصادي و اجتماعي از سال ۱۳۹۰ تاكنون پرداخته كه در بخشي از اين گزارش در سرفصل جمعيت و نيروي انساني آماري از وضعيت ازدواج و طلاق ثبت شده در كشور از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ ارائه شده است.

اين گزارش نشان مي‌دهد كه نسبت طلاق به ازدواج طي اين سال‌ها از ۱۶.۳ به ۳۲.۹ افزايش داشته است كه روندي افزايشي طي كرده ولي در سال ۱۳۹۸ در بالاترين نقطه در اين دوره يعني ۳۳ درصد قرار مي گيرد ولي در سال گذشته ۰.۱ درصد كاهش پيدا كرده است.

جزئيات ديگري از اين آمار نشان مي‌دهد كه در سال ۱۳۹۰ مجموع ازدواج ثبت شده ۸۷۴ هزار و ۷۰۲ نفر بوده كه در سال ۱۳۹۹ به ۵۵۶ هزار و ۷۳۱ نفر كاهش يافته است.

در اين بازه زماني روند ازدواج عمدتا كاهشي بوده اما در سال ۱۳۹۵ اندكي افزايش ازدواج ثبت شده و از حدود ۶۸۵ هزار و ۳۵۲ به ۷۰۴ هزار و ۷۱۶ نفر مي‌رسد ولي در سال بعد با افت حدود ۱۰۰ هزار نفري مواجه مي‌شود.

مقالات بيشتر:سالن عقد پونك

براين اساس، محاسبات نشان مي‌دهد كه ازدواج در ايران در فاصله ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، بيش از ۳۶ درصد كاهش يافته است.

اما در رابطه با وضعيت طلاق در كشور آمار حاكي از آن است كه در سال ۱۳۹۰، ۱۴۲ هزار و ۸۴۱ نفر طلاق ثبت شده بود كه در سال ۱۳۹۹ به ۱۸۳ هزار و ۱۹۳ نفر افزايش يافته است.

روند تغييرات طلاق نيز عمدتا افزايشي بوده ولي در فاصله ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اندكي كاهش داشته است كه اين روند در سال گذشته مجددا افزايشي مي‌شود.

بر اين اساس، ميزان طلاق در ايران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ حدود ۲۸ درصد افزايش داشته است.

مقالات ديگر:تم تولد تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۶:۴۳ توسط:daryaa موضوع:

وضعيت عمومي ازدواج در ايران چگونه است؟ / بيشترين ازدواج در استان خراسان شمالي صورت مي‌گيرد

در سال ۱۳۹۹ ميانگين نرخ عمومي ازدواج در كشور برابر ۷ بوده است كه بيشترين ازدواج‌ها نيز در استان خراسان شمالي صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه خانواده گروه جامعه خبرگزاري آنا، ازدواج در هر كشوري علاوه بر مزاياي مختلفي كه براي زوجين مي‌تواند داشته باشد، براي كشور نيز از لحاظ جوان شدن جمعيت مي‌تواند موثر واقع شود. اما متأسفانه در چند سال اخير به‌دليل مشكلات اقتصادي و نبود اعتماد بين طرفين آمار ازدواج در كشور پايين آمده است كه اين اقدام در آينده منجر به پير شدن جمعيت خواهد شد. بالا رفتن سن ازدواج به‌دليل وجود مشكلاتي در زمينه اشتغال و مسكن منجر به اين شده تا اكثر جوانان اصلاً به فكر ازدواج هم نروند كه اين موضوع مي‌تواند از جهات مختلف براي كشور مضر تلقي شود.

با اينكه در دولت جديد برنامه و پشتيباني مناسبي از ازدواج جوانان به‌خصوص در زمينه حل مشكل اشتغال و مسكن آنها صورت گرفته است، اما همچنان نيز موانع جدي پيش روي جواناني است كه سن ازدواج آنها گذشته است.

مقالات بيشتر:هزينه سالن عقد

با اين حال خالي از لطف نيست كه نگاهي به آمار ازدواج در سال گذشته و نرخ ازدواج در كشور بياندازيم.

در سال ۱۳۹۹ ميانگين نرخ عمومي ازدواج در كشور برابر ۷ بوده است كه كمترين نرخ متعلق به استان سمنان با ۴.۷ ازدواج به ازاي هر يك‌هزار نفر و بالاترين نرخ متعلق به استان خراسان شمالي با ۹.۴ ازدواج به ازاي هر يك‌هزار نفر بوده است.

مقالات ديگر:گل فروشي قيطريه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۴:۴۲ توسط:daryaa موضوع: